I
na kraju, naravno, nagrade: po jedna Pavlu Dešpalju i Staši
Zurovcu, a dvije Almi Prici |
Lijevo
i desno Alma Prica u "Noći Iguane". Sredina lijevo
Pavle Dešpalj, sredina desno "Daissa". |
Dvije
dnevne novine i po dvije manje ili više tradicionalne nagrade obično
se spominju na kraju svakog Splitskog ljeta. Od 1990. Slobodna
Dalmacija dodjeljuje "dramsku i glazbenu" Juditu,
a od 2000. Jutarnji list pridružuje im i dva slično
inspirirana Peristila. Pri tome, nagrade su Jutarnjeg
izvorno nastale da bi skrenule pažnju na mlađe umjetnike, ali se
svejedno znalo dogoditi, kao uostalom i ove godine, da žiriji
obaju listova prionu uz ista imena ili naslove. Tako je Alma Prica
za ulogu Hannah Jelkes u Williamsovoj "Noći iguane"
koju je režirao Janusz Kica dobila i dramsku Juditu i
dramski Peristil, samo uz različita obrazloženja žirija.
Jutarnji list nagradu joj je dodijelio za "osobitu i
senzualnu interpretaciju", a Slobodna za
"samozatajnu i emotivno prigušenu". Potajna, ali ne i
bezrazložna ljubav Staše Zurovca i žirija Jutarnjeg lista
nastavila se i ove godine, pa je premda ne izravno, od ovoga žirija
Staša Zurovac nagrađen po drugi put. Prvi put bio je jednim od
glavnih sudionika nagrađenog "Baletnog triptiha" na 49.
splitskom ljetu, a ovoga puta njegova "koreografska
imaginacija i svježina" primijećeni su uz "zadivljujuću
energiju i entuzijazam baletnog ansambla splitskog HNK" u
premijeri "Daissa - istočno od raja". I na kraju, iako
su prigovori da Festival nije imao "prave" operne
premijere bili razmjerno brojni, još brojniji su se složili da
je glazbena Judita za izvedbu "Prijenosa
sv Dujma" otišla u prave ruke - ruke Pavla Dešpalja,
koje su, kako kaže žiri Slobodne Dalmacije
"vrijednom djelu Julija Bajamontija udahnule novi život" |
"Ko
to tamo pleše" kao najintrigantniji dio programa 51.
splitskog ljeta |
V.
Sulić: "Best of" - Večer Kirov baleta - Grand Rapids
Ballet Company - S. Zurovac: "Daissa" |
Koliko
god takva uspoređivanja bila ishitrena, ono što je Brazil u
nogometu vjerojatno je Mariinsky teatar u svijetu baleta. Pa ipak,
da uz njihovo impresivno sudjelovanje u plesnom programu nije
bilo još nekoliko vrlo zanimljivih i neočekivano uspješnih
zbivanja, teško da bi smo mogli govoriti o tom dijelu programa
kao onome koji je polučio najbolje dojmove. Naravno, najskromniji
učinkom, premda ih ne treba prestrogo suditi jer je riječ tek o
poluprofesionalnom ansamblu, bili su gosti iz Michigana (Grand
Rapids Ballet Company) koji su svoj kolažni program uglavnom
uz jazz glazbene pratnje prikazali na Gripama. Gripe su bile i
mjestom još dviju baletnih izvedbi: zanimljivog gostovanja Zagrebačkog
plesnog ansambla čiji je gost koreograf Alexis Eupierre uspješno
pokazao osobitosti svoga doživljavanja plesne umjetnosti u čemu
je imao više nego solidnu podršku zaigrane zagrebačke plesne
petorke. Publici sklonijoj klasičnim baletnim formama i vedrijim
glazbenim podlogama vjerojatno se najviše svidio raznovrstan
presjek iz višedesetljetnog koreografskog stvaralaštva Veseljka
Sulića, kojega je dojmljivo otplesao splitski baletni
ansambl, no ugođaj prave i furiozne baletne premijere pružila je
tek "Daissa"
Staše Zurovca, predstava magičnih i tjeskobnih slika koja je
svojom "filmskom montažom" stavila splitski plesni
ansambl pred jedan od najzahtjevnijih zadataka. |
Koncertni
program ili svladavanje bespuća prostorno-vremenske i repertoarne
zbiljnosti |
Trio
Orlando - Ansambl Villancico - Lama Lo |
Od
dvanaest najavljenih koncerata samo ih je devet prešlo rampu. Dva
su zapela već u dolasku. Istina oba zbog otkazivanja koja
nije skrivio organizator, no kako je bila riječ o Hrvatskoj
misi
Borisa Papandopula i Stivers
jazz orkestru, Festival je već na startu ostao bez dva
glazbena zbivanja od kojih se podosta očekivalo. A kad im se
kasnije pridružio i izostanak Southampton University Symphony
Orchestra onda je 51. splitsko ljeto definitivno ostalo bez simfonijskih
koncerata ili onih koji barem imaju takve prizvuke. No i
zastupljena komornost pokazala se programski i prostorno prilično
raspršenom, tako da su usporediva tek dva, najviše tri koncerta
međusobno: po okrenutosti zaboravljenoj ili manje poznatoj glazbi
prošlih stoljeća - Monegaški
mali pjevači i Ansambl
Villancico, a po njegovanju klasičnog i etabliranog komornog
repertoara - Trio
Orlando i Splitski
gudački kvartet sa Željkom Milićem. Sve ostalo, otišlo je
ovoga ljeta ka etno-folklornim vodama u kojima se brojnošću i
popularnošću izdvajaju Afro-Cuban
All Stars sa Juanom de Marcom te Veliki
donski Kozaci s Petjom Houdjakovom. Pridružimo li ovim
donskim i afro-kubanskim tonovima i one irske, ciganske, židovske
i brojne druge napjeve zastupljene na koncertima Aris-a,
Lama Lo-a,
ili Zum
quinteta, onda možemo konstatirati neobičan odmak koncertnog
repertoara od tradicionalne ponude Splitskih ljeta. Kritika će ga
vjerojatno dočekati podozrivo, nepovjerljivo i zajedljivo, no
publika bi ga, dobije li na kvaliteti, profilu i ujednačenosti -
mogla i prihvatiti. |
"Palac
dole - palac gore" ili kao su prošle dramske premijere
"Kralj Ubu" i Noć iguane" |
|
Pretežno
negativne kritike i komentari kojima je ispraćen premijerni
"Kralj Ubu" u studiozno pripremanoj režiji Zlatka
Boureka i dramatizaciji Vladimira Gerića, sve do premijere
Williamsove "Noći iguane" visjeli su kao uteg o vratu
drugog podjednako temeljitog dvojca, Janusza Kice i Lade Kaštelan.
Tim više što su i jedni i drugi, pored ostalog, zaigrali i na
riskantnu kartu ambijentalnog kazališta i prepustili se milosti
ovoga meteorološki prilično ćudljivog ljeta. Da se kojim slučajem
i "Iguana" ispostavila kao "samo vizualno
atraktivna" (Helena Braut, Vjesnik) i "preproducirana
provokacija" (B. MIljuš, Večernji list), 51. splitsko ljeto
ostalo bi bez obje premijerne dramske noge. Ovako, dogodine će
hodati barem na jednoj, jer su i publika i kritika prepoznale
kvalitetu traganja za izvornim Williamsom i odali priznanje i
redateljskim zamislima i glumačkim kreacijama. Istina, pri tome
je publika prošla značajno lošije. Naime, predstavu su
pratile brojne nezgode vezane uz otkazivanja zbog loših
vremenskih prilika, pa će, da bi vidio "Iguanu" dio
publike morati sačekati 52. splitsko ljeto. |
Antinomije
splitsko-ljetne dobrodošlice za Afro-Cuban All Stars i Juana de
Marca |
|
Da
ga pohode imena slavna i priznata, lokalna, nacionalna i
internacionalna, Split je naviknuo odavno, pa ga činjenica da u
njemu trenutno radi i obitava cijela plejada velikih glumačkih,
redateljskih, dirigentskih ili koreografskih imena pretjerano ne
impresionira. Sresti istodobno u jednoj jedinoj šetnji Pavla Dešpalja
i Iva Lipanovića, Matka Raguža i Zlatka Boureka, Almiru Osmanović
i Veseljka Sulića, Georgija Para ili Tonka Ninića... za Split je
redovno stanje i uobičajena pojava. Ali kad za isti stol sjednu
Petar Selem i Juan de Marcos, pa u zajedničkoj konferenciji
najave nastup potonjeg na Prokurativama, kako bi se i na djelu
pokazalo da se Splitsko ljeto (i ne samo tim koncertom) otvara i
prema onome najboljem što danas pruža sve popularnija etno
glazba - onda je to ipak događaj za pamćenje, kojega ne mogu
poništiti ni posve ironični pa i sarkastični napisi kako
koncert kubanskih zvijezda "s
programom 51. splitskog ljeta ima jednako veze kao i utakmica
Hajduk - Debrecen" ili pak slični u kojima se koncept
"raznolikosti" posprdno naziva "originalnom
koncepcijom za 21. stoljeće". |
Između
poplavljenih pozornica i video zidova: "Stav'te pamet na
tragikomediju" |
|
Kao
da nije dovoljno što iz godine u godinu Splitsko ljeto smanjuje
obujam svog programa na Peristilu kao jednoj od najljepših
otvorenih pozornica, a sve više dolaze u pitanje i održavanja
predstava u zapadnom dijelu Dioklecijanovih podruma. Posljednje
velike nedaće zbivale su se zbog poplavljenosti na 48. splitskom
ljetu, a ove godine dotrajale instalacije prijete da će se
"Antigona, kraljica u Tebi" koja je lani osvojila
Juditu, u najbolju ruku odvijati kao "Antigona, kraljica u
vodi" jer je poplavljena upravo dvorana u kojoj bi Zoja Odak
i njezini podanici, umjesto da demonstriraju teška iskušenja što
ih donose moć i vlast, vjerojatno trebali prvo posušiti prostor
za igranje pa tek onda "stav'ti pamet na tragediju"!
I dok na jednoj strani HNK Split na čelu s Ravnateljem ljeta
Milanom Štrljićem ne može učiniti ništa jer su rješenja u
rukama Grada, na drugoj strani on otvara niz novih pozornica.
Nakon pokušaja na 49. ljetu da se koncertno osvoji vrh Marjana,
ove je godine prigodno mjesto za muziciranje potraženo u dvorištu
Filozofskog fakulteta te I i II gimnazije, s Papandopulovom misom
ući će se u Konkatedralu sv. Petra, a s Bajamontijevim sv.
Djumom osim Peristila osvojit će se i Gospin otok u Solinu. Tamo,
pak, gdje je interes publike ogroman a za svih nema mjesta niti
svi imaju novaca, na dva video platna u središtu grada cijelo
vrijeme trajanja festivala prikazivat će se publici
najinteresantniji naslovi, a neki, poput Kirov
baleta, i uživo
prenositi. |
"Potraži me u
predgrađu" i dođi na Kirov balet, Anu Karenjinu, donske
Kozake... |
|
Pet
premijernih predstava na 12 pozornica, uz niz gostovanja domaćih
i inozemnih kazališnih ansambala - to je najavni rezime 51.
splitskog ljeta, za kojega je umjetnički voditelj HNK Split Petar
Selem ustvrdio kako se odvija posve u znaku otvorenosti koja
relativizira pojmove provincije i metropole, pa nakon izgrađene
Dalmatine "Zagreb ljeti može biti predgrađe Splita, kao što
Dioklecijanov grad zimi može biti predgrađe metropole". A
povoda da se u Split dođe sa svih strana Hrvatske bit će više
nego dovoljno: Bajamontijev oratorij, Papandopulova misa,
Bellinijeva Norma, Verdijev Nabucco; pa u drami Kralj Ubu, Noć
Iguane, Priča o vojaku, Ana Karenjina; potom baletne premijere
Veseljka Sulića, Staše Zurovca... uz brojna atraktivna
gostovanja u svim kategorijama među kojima dominira ono Mariinski
teatra i njegovih plesačkih zvijezda za čiji su nastup 04.
kolovoza ulaznice već rasprodane. |
|