SPLITSKO LJETO KROZ NAGRADE Splitsko ljeto nije samo Festival atraktivnih dramskih,
opernih, glazbenih i plesnih izvedbi, nego Festival koji najbolje među
njima tradicionalno nagrađuje u dvjema kategorijama: glazbenoj i
dramskoj. Nagrađivanja najboljih ostvarenja započela su 1984. godine
na 30. splitskom ljetu i to na poticaj tadašnjeg tjednika DANAS
i samog HNK SPLIT. No, nagrada je ipak postala poznata kao
nagrada SLOBODNE DALMACIJE, jer je upravo taj dnevnik
najiscrpnije oduvijek pratio sva događanja na Splitskom ljetu i davao
najveći broj članova žirija koji o nagradama odlučuje. |
||||
2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 |
||||
50. splitsko ljeto |
||||
Judita - dramska nagrada Slobodne Dalmacije |
Zoja
Odak - "iznimno bogat spoj |
Poznata je nesklonost svakog žirija da jednoj osobi dva puta dodjeljuje isto priznanje. No, žiri Slobodne Dalmacije očito nije imao kud: Zoja Odak po drugi put dobitnica je Judite. Prvu je osvojila za ulogu Irine Arkadine Nikolajeve u Čehovljevom Galebu 1998. godine, a ovogodišnju za ulogu Antigone, u predstavi Antigona, kraljica u Tebi Tonča Petrasova Marovića, a u režiji Matka Raguža. I to dovoljno govori za sebe. |
||
Judita - glazbena nagrada Slobodne Dalmacije |
Ivan
Repušić - "zna potaknuti izvođačko |
Usprkos ovogodišnjoj premijernoj Normi, i usprkos velikom broju inozemnih solista u glazbenom dijelu programa, glazbenu je Juditu ipak odnio mladi dirigent Ivan Repušić. Njegovo savjesno i studiozno pripremanje lani premijerno postavljenog Nabucca, do te je mjere podiglo predstavu da je ona zaživjela posve novim duhom kojega je Repušić uspješno prenio na cjelukupni ansambl. |
||
Peristil - dramska nagrada Jutarnjeg lista |
Antigona
- "izuzetno smišljena i s vrlo |
Antigona, kraljica u Tebi i od strane žirija Jutarnjeg lista primijećena je kao predstava koja je snažno odjeknula i od ostatka produkcije odlijepila se za onaj bitan korak kad golemi trud svih aktera dobije takve obrise da iz predstave isijava duh zajedništva i sabranosti oko ključnih silnica predstave, koje onda lako prelaze i na publiku i na one koji stručno procjenjuju dosege kazališnih činova. |
||
Peristil - nagrada Jutarnjeg lista |
ScreenSaver - "do savršenstva uigrani ansambl KCDC" |
Kad su se 1999. na 45. Splitskom ljetu po prvi put pojavili Rami Be'er i njegov Kibbutz Contemporary Dance Company protutnjali su svojom Aide Memoire poput groma, ostavivši svoje domaćine impresioniranim umjetničkom i tehničkom razinom svoje produkcije. Zato je nagrada njihovom Screensaveru možda i pravedna naknada za činjenicu da su izvedbeno još moćniji, a njihova sinteza glazbe, pokreta i koreografske promišljenosti upravo uzorna. |
||
49. splitsko ljeto |
||||
Judita - dramska nagrada Slobodne Dalmacije |
Ratko Glavina u Machiavellijevoj Mandragoli ostvario je iznimno glumačko ostvarenje |
Ratko Glavina kao Messer Nicia u Machiavellijevoj Mandragoli ostvario je iznimno glumačko ostvarenje kojim je unutar veselih i rugalačkih tonova Machiavellijeve komedije znao pronaći duboku tragiku ljudskog postojanja. Kao naivni Nicia, glavna žrtva svih komediografskih spletki u Mandragoli, Glavina je našao pravu notu naivnosti koja neće biti banalna, ostajući pri tom komediografski zaigran. |
||
Judita - glazbena nagrada Slobodne Dalmacije |
|
"Generalni izostanak impresije u opernom segmentu, kao i distinktivna promišljanja o estetskoj kvaliteti i uistinu zavidnoj razini muziciranja pojedinih glazbenika predstavljenih koncertnim kreacijama, razlogom su neusuglašenosti stavova u pogledu najsveobuhvatnijeg i najcjelovitijeg umjetničkog ostvarenja unutar ponuđenog glazbenog programa, odnosno nedodjeljivanja prestižne nagrade Judita." |
||
Peristil - dramska nagrada Jutarnjeg lista |
"Glumački ansambl Slovenskog narodnog gledališča iz Maribora (Milada Kalezić, Tadej Toš, Pia Zemljič i Peter Boštjančič) pokazao se u sigurnosti i čistoći izvedbe više nego doraslim tekstu Nickyja Silvera, bizarnoj crnoj komediji o disfunkcionalnoj obitelji, a redatelj predstave Samo Strelec rizični je tekst postavio hrabro i inteligentno, bez kompromisa..." |
|||
Peristil - nagrada Jutarnjeg lista |
"Ova je godina označila renesansu baletnoga ansambla splitskoga HNK. Jedina plesna premijera na Splitskome ljetu, triptih sastavljen od jednakovrijednih dijelova - Bogovi nisu ljuti i Daj, daj našega koreografa Staše Zurovca, te Leptira Izraelca Ramija Be'era, tu je transformaciju pokazala na najbolji način, a predani rad i entuzijazam Almire Osmanović... došao je do punoga izraza na Splitskome ljetu." |
|||
48. splitsko ljeto |
||||
Judita - glazbena nagrada Slobodne Dalmacije |
|
VARDAN MAMIKONIAN - francuski pijanist armenskog podrijetla za glazbeni recital izveden u HNK Split 07. kolovoza 2002. nagrađen je glazbenom nagradom Judita Žiri je smatrao da se među raznorodnim glazbenim i glazbeno-scenskim događanjima, taj koncert izdvojio nadmoćnom glazbenom kvalitetom, postavljajući time razinu kriterija za cjelokupna glazbena događanja vrlo visoko. |
||
Judita - dramska nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Izrazito usredotočena na zornosti ispunjene gotovo metafizičkom dinamičnošću, predstava IME RUŽE - nastala prema romanu Umberta Eca, u režiji Matjaža Bergera i izvedbi Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane - ocijenjena je kao u cjelini najbolje ostvarenje u dramskom dijelu programa 48. splitskog ljeta. (opširnije) |
||
Peristil - glazbena nagrada Jutarnjeg lista |
|
Mladi ansambl TALICH KOMORNI ORKESTAR iz Češke pod vodstvom izraelskog violinista Shlome Mintza za koncert priređen na 48. splitskom ljetu nagrađen je za iznimno zrelo i stilski dotjerano muziciranje, kako u izvođenju stare, tako i u interpretacijama glazbe 20. stoljeća. (opširnije) |
||
Peristil - dramska nagrada Jutarnjeg lista |
Za scenografije u premijernim naslovima 48. splitskog ljeta, drami Roberto Zucco B. M. Koltesa u režiji Ivana Popovskog i operi I. Stravinskog: Oedipus Rex - Simfonija psalama u režiji Ozrena Prohića i pod ravnanjem Nikše Bareze, mlada scenografkinja VESNA REŽIĆ - nagrađena je za krecije izrazitog autorskog pečata koje su istodobno posve prikladne duhu spomenutih predstava. (opširnije) |
|||
HT |
|
Premijerno postavljajući na 48. splitskom ljetu čuveni Koltesov tekst ROBERTO ZUCCO, redatelj IVAN POPOVSKI svojim je osebujnim i snažnim rukopisom ostvario polifonu sliku iščašene suvremenosti - istovremeno lirski lijepe i zločinački okrutne, što je cjelokupnom glumačkom ansamblu dalo priliku za nadahnute kreacije. (opširnije) |
||
47. splitsko ljeto |
||||
Judita - glazbena nagrada Slobodne Dalmacije |
|
IVICA ČIKEŠ - bas, pjevačko ime u usponu i na hrvatskim pozornicama i izvan njih, za ostvarenu naslovnu ulogu u hrvatskoj praizvedbi Verdijeve opere 'Attila' na 47. splitskom ljetu (dirigent: Nikša Bareza; redatelj: Ozren Prohić - 14. 07. 2001.) i basovsku solističku dionicu u Verdijevu 'Requiemu' (dirigent: Nikša Bareza - 29. 07. 2001.) polučio je sve pohvale kritike i glazbenu nagradu Judita. |
||
Judita - dramska nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Visoka razina umjetničke produkcije SLOVENSKOG MLADINSKOG GLEDALIŠČA došla je do punog izražaja i u njihovom gostovanju na 47.
splitskom ljetu s predstavom TRI SESTRE |
||
Peristil - glazbena nagrada Jutarnjeg lista |
|
Osebujna interpretativna snaga i tehnički
virtuozitet pijanista NIKICE LESIĆA
nailaze na nepodijeljena priznanja publike i kritike, a mladi pijanist
svojim je klavirskim recitalom glazbe 20. stoljeća u |
||
Peristil - dramska nagrada Jutarnjeg lista |
|
Smjelo redateljsko posezanje Ivice Buljana za Senecinim EDIPOM, iznimno uspjelo ambijentalno lociranje projekta i međusobno snažno prožimanje dramskih i glazbenih motiva u realizaciji predstave, učinili su da ona bude visoko vrednovana ne samo na 47. splitskom ljetu kad se praizvedbeno pojavila nego i na brojnim međunarodnim festivalima na kojima je kasnije prikazivana. |
||
46. splitsko ljeto |
||||
Judita - glazbena nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Hrvatska nije velika zemlja, ali je zemlja bogate glazbene tradicije. Ipak, kad se dogodi tako sretan spoj koji uvažava brojne povijesne glazbene slojeve nacionalnog naslijeđa i suvereno vladanje modernim glazbenim tokovima kakav se dogodio u skladanju JUDITE Frane Paraća - onda se s punim pravom može reći da je jedan narod dobio svoju novu nacionalnu operu, koja je na praizvedbi 14. 07. 2000. pobrala tek prve u nizu nagrada koje su uslijedile. Vrhunsku izvedbu ansambl HNK Split ostvario je pod vodstvom dirigenta Nikše Bareze i redatelja Petra Selema. |
||
Judita - dramska nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Po tko zna koji put u autorskom radu prepunom nagrada i priznanja, dogodilo se da je ZORAN MIHANOVIĆ - dizajner svjetla, prepoznat kao autor koji uvijek daje više nego što se od njega traži, ili više nego što je uopće moguće očekivati. No, igra boja i svjetla u funkciji dramaturgije na premijeri Sofoklove ANTIGONE u režiji Paola Magellija, ocijenjena je kao samo još jedan u nizu blistavih radova ovog samozatajnog umjetnika. |
||
Peristil - glazbena nagrada Jutarnjeg lista |
|
FRANO PARAĆ - suviše je poznat suvremeni hrvatski skladatelj, da bi bilo kakva nagrađivanja bitno mijenjala sliku o njegovoj važnosti i značenju za hrvatsku glazbu u posljednjim desetljećima dvadesetoga stoljeća. No, svejedno je partitura Judite zahvaljujući iznimno snažnim i zvučnim i dramskim slikama, bila tako jakim poticajem cijelom izvođačkom ansamblu i autorskom timu da je prave ovacije doživjela ne samo na praizvedbi u Splitu nego i godinu kasnije na Zagrebačkom biennaleu. |
||
Peristil - dramska nagrada Jutarnjeg lista |
|
Od časa kad su nastale kao dramski tekst FILIPA ŠOVAGOVIĆA, za PTIČICE nije bilo dileme. Sve se u toj predstavi posložilo tako da je rijetko koji njezin akter nakon prvonagrađenog Šovagovića na Splitskom ljetu 2000. godine ostao bez nekog priznanja. No, nesumnjivo najviše zaslužila ih je sama predstava u režiji Paola Magellija. Jer, ona je pobjeđivala i gostovala na nekoliko nacionalnih i međunarodnih festivala, prevedena je i izvođena na nekoliko jezika i 2003. godine još uvijek se nalazi na repertoaru Splitskog ljeta kao kultna predstava HNK Split. |
||
45. splitsko ljeto |
||||
Judita - glazbena nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Mezzosopranistica ZLATOMIRA NIKOLOVA - bugarska pjevačica stalno prisutna na scenama Slovenije, Francuske, Njemačke... već dulje od desetljeća na Peristilu oduševljava ulogama Amneris u Aidi ili Fenene u Nabuccu, a glazbenu Juditu zaslužila je u svom jubilarnom, desetom pojavljivanju na 45. Splitskom ljetu pod dirigentskim vodstvom Ive Lipanovića i u režiji Petra Selema |
||
Judita - dramska nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Slovensko Mladinsko Gledališče iz Ljubljane gotovo da možemo smatrati ansamblom ili teatrom "pretplaćenim" na nagrade na "Splitskom ljetu". 1999. godine dramsku Juditu oni su na 45. splitskom ljetu odnijeli za predstavu ZADATAK (NALOGA) u režiji Eduarda Milera, kao što su je 2001. izborili za Čehovljeve Tri sestre ili 2002. za IME RUŽE. Očito je, dakle, da tu nije riječ ni o kakvom trenutnom spoju sretnih okolnosti, nego o takvoj produkcijskoj razini SMG-a, koja stalno iznova dobiva zasluženu pozornost. |
||
44. splitsko ljeto |
||||
Judita - glazbena nagrada Slobodne Dalmacije |
|
SEVILJSKI BRIJAČ G. Rossinija, već redateljskim izborom Želimira Oreškovića rijetko korištenog prostora Severove ulice osigurala je sebi vizualnu atraktivnost, ali je najviši domet dostigla isticanjem zavodljive maštovitosti glazbenog idioma, za što glavne zasluge pripadaju dirigentu Nikši Barezi. Upravo to je i presudilo da je predstava ocijenjena najuspješnijim glazbenim događajem 44. splitskog ljeta. |
||
Judita - dramska nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Premda je atrij Galerije umjetnina ljeti najčešće prostor komornih koncertnih izvedbi ili glazbenih recitala, on je očito jednako prikladan i kad su u pitanju djela u kakva npr. spada i Čehovljev Galeb. Da nije tako, teško da bi nagrada za najbolje dramsko dostignuće pripala ZOJI ODAK, splitskoj glumici koja je upravo maestralno, u režiji Georgija Para, odigrala ulogu Irine Nikolajeve Arkadine. |
||
1997 |
43. splitsko ljeto |
|||
Judita - glazbena nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Još 1994. prigodom prvog splitskoljetnog koncertiranja Zagrebačkog kvarteta skasofona, zadivljena publika uzvikivala je "imate zlatne saksofone". Po njoj, ne bi bilo nezasluženo ni da su tada proglašeni najboljima... No, ništa zato, tri godine kasnije i kritika je ovom sjajnom zagrebačkom ansamblu priznala najviše domete i za koncert održan 07. kolovoza u Klaustru Sv. Frane nagradila ih glazbenom Juditom. |
||
Judita - dramska nagrada Slobodne Dalmacije |
|
Za izuzetnu interpretaciju Jazona u Euripidovoj Medeji redateljice Ivice Boban i Markana u predstavi Vaš Antiša redatelja Vanče Kljakovića, glumac Milan Štrljić nagrađen je dramskom Juditom. Žiri je njegovu glumu prepoznao kao igru "nedvojbeno visokog stupnja izražajnosti i scenske preciznosti", koja "autoritativno vlada dramskim zbivanjima". |
||
Čak 67 izvedbi i 23 predstave, 6 premijera, deset koncerata... Posebno je obilježilo ovo ljeto gostovanje tenora Placida Dominga (zahvale za uspješnu organizaciju tog koncerta dodijeljene su producentu Marku Bitangi i asistentu Ivici Boljatu) Posebne nagrade HNK Split i Splitskog ljeta uručene su: balerini Sofiane Sylve za iznimnu umjetničku kreaciju Glauke u baletnoj predstavi Medeja; baletnom plesaču Stephanu Fournialu za kreciju Jazona u istoj predstavi; redateljici dramske Medeje Ivici Boban i nositeljici glavne uloge u Euripidovoj Medeji - Eni Begović. |