Simfonijski orkestar
hrvatske radiotelevizije - Zagrebački simfoničari
Od 1930. godine u okviru Radio stanice Zagreb djeluje Radio
orkestar kao instrumentalno tijelo manjeg sastava. S
vremenom orkestar raste i doseže veličinu simfonijskog
orkestra. Godine 1951. utemeljen je Komorni orkestar
Radio-Zagreba koji je u domovini i u inozemstvu stjecao
ugled pod vodstvom svojega prvog dirigenta Antonija Janigra,
a nakon njega vodili su ga Stjepan Šulek i Pavle Dešpalj.
Orkestar se postupno povećavao. Od 1957. ima naziv
Simfonijski orkestar Radio-televizije Zagreb; od 1975. do
1990. Zagrebački simfoničari HTZ-a, a od 1991. nosi današnje
ime.
Vodili su ga mnogi ugledni dirigenti: Pavle Dešpalj,
Krešimir Šipuš, Josef Daniel, Oskar Danon, Milan Horvat,
Uroš Lajovic, Vladimir Kranjčević i (od 1992.) Nikša Bereza.
Među mnogim dirigentima i solistima s kojima je surađivao
bili su i Lovro pl. Matačić, Lorin Maazel, Zubin Mehta,
Ernst Bour, Krzysztof Penderecki, Henryk Szeryng, Aldo
Ciccolini, Dubravka Tomšić-Srebotnjak, Ivo Pogorelić,
Mstislav Rostropovič, Edita Gruberova, Jose Carreras i
Barbara Hedricks.
Iako mu je snimanje za potrebe HRT primarna djelatnost, u
kojoj je ostvario mnoštvo vrhunskih snimaka, posebno
suvremene glazbe, orkestar je izveo i velik broj koncerata
na brojnim festivalima i gostovanjima u zemlji i svijetu.
Posebno značenje orkestar pridaje hrvatskom glazbenom
stvaralaštvu te su gotovo svi značajniji hrvatski
skladatelji pisali djela namjenjena upravo tom orkestru.
Nikša Bareza dugogodišnji je (od 1992) šef-dirigent
Simfonijskog orkestra i Hrvatske radiotelevizije. Najprije
je učio kod Milana Sachsa, Hermanna Scherchena i Herberta
von Karajana, a zatim je godinama surađivao s velikim
dirigentima kao što su Lovro pl. Matačić, Ferdinand Leitner,
Otmar Suitner i Nikolaus Harnoncourt te sa skladateljskim
klasicima 20. stoljeća kakvi su Benjamin Britten, Carl Orff,
Oliver Messiaen, Luigi Dallapiccola, Goffredo Petrassi,
Dmitrij Šostakovič ili Luigi Nono. Najprije dirigent i
ravnatelj Zagrebačke opere, poslije je bio stalnim
dirigentom Opera u Zurichu, Petrogradu i Grazu u kojemu je
bio i šef-dirigent tamošnje Filharmonije. Sada je stalan
dirigent Hamburške opere i milanske Scale gdje se istaknuo
nizom uspjelih predstava. Redovito gostuje u vodećim
europskim opernim kućama (Pariz, Beč, Berlin, Munchen,
Frankfurt, Dresden, Leipzig, Prag, Bologna, Firenca, Parma,
Oslo itd.). Od godine 2001. do 2007. bio je šef-dirigent
Opere i Filharmonije Robert Schumann u Chemnitzu te nekoliko
sezona i glazbenim ravnateljem toga grada s ansamblima ojega
i dalje surađuje. Nakon uspjelih naslova s tamošnjom Operom
(obnova Wagnerova Lohengrina i Nibelunškoga prstena) i
Filharmonijom (s djelima Beethovena, Brucknera, Stravinskoga,
Šostakoviča i Maleca) te zapažene izvedbe Madama Butterfly u
milanskoj Scali, Bareza je obnovio tri Puccinijeve
jednočinke u berlinskoj Njemačkoj državnoj operi, ravnao
premijerom Wagnerovih Nurnberških majstora pjevača u Halleu
te imao seriju predstava Puccinijeve Tosce u Bavarskoj
državnoj operi u Munchenu. Početkom srpnja prošle godine
osobitno se istaknuo opernim gala koncertom u Berlinu (s
uglednim solistima, zborom Berlinske državne opere i
Filharmonijom Robert Schumann iz Chemnitza) pod naslovom
Bayreuth u Berlinu. U svibnju ove godine ravnat će novom
produkcijom Puccinijeve opere La Boheme (u povodu 150.
obljetnice skladateljeva rođenja) u operi u Santiagu de
Chile, danas ponajboljem opernom kazalištu Južne Amerike.
Nikša Bareza ujedno je redovit gost i drugih inozemnih
koncertnih pozornica na kojima se, u suradnji s vodećim
europskim orkestrima (Salzburg, Munchen, Frankfurt na Majni,
Dusseldorf, Rotterdam, Milano i dr.), osobito zalaže za
suvremenu glazbu, a poglavito posvećuje pozornost hrvatskoj
glazbenoj baštini i novim ostvarajima domaćih skladatelja.
Tako je (pra)izveo i (za radio i televiziju) snimio mnogo
antologijskih ostvaraja Blagoja Berse, Jakova Gotovca, Ivana
Brkanovića, Mila Copre, Borisa Papandopula, Stjepana Šuleka,
Milka Kelemena, Ive Maleca, Stanka Horvata, Rubena Radice,
Dubravka Detonija, Marka Ruždjaka, Frane Paraća i drugih. U
njegovu diskografskom opusu osobito se ističu snimke
Wagnerova Nibelunškoga prstena i opere II Campiello Ermana
Wolf-Ferrarija (u izvedbi ansambla tršćanske Opere Verdi),
za što je osvojio platinsku diskografsku medalju u Parizu, a
priprema se snimanje njegova najnovijega CD-a s djelima
Richarda Straussa u izvedbi Dresdenskih simfoničara. U
hrvatskoj je diskografiji među mnogobrojnim Berezinim
postignućima osobito zapažena kompaktna ploča Alpske
simfonije Richarda Straussa u izvedbi Simfonijskog orkestra
Hrvatske radiotelevizije. Glazbena kritika u svakoj prigodi
ističe inzvarednu predanost Berezina pristupa glazbenome
djelu, njegovo veliko iskustvo, istančan osjećaj za stil te
rafiniranu interpretaciju svake pojedinosti, a posebice se
osvrće na njegovo sjajno poznavanje Wagnerove glazbe.
Kajana Pačko rođena je u Splitu 1985. Violončelo
počinje učiti kod prof. Vladimira Lukasa u glazbenoj školi
"Josipa Hatzea", a od 1997. nastavu istodobno pohađa i kod
prof. Valtera Dešpalja, u čijem razredu već kao
četrnaestogodišnjakinja upisuje studij na Muzičkoj akademiji
u Zagrebu. Dobitnica je prvih nagrada na državnim
natjecanjima 1998. i 2000. godine, te prvih nagrada na
državnim natjecanjima 1998. i 2000. godine, te prvih nagrada
na međunarodnim natjecanjima Marcosig u Goriziji 2000.,
2001. i 2003. godine. Najmlađa je dobitnica nagrade "Top
stipendija za Top studenta", koju dodjeljuje tjednik
Nacional.Do sada je anstupala uz Zagrebačke soliste,
Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, Splitski
komorni orkestar, Zadarski komorni orkestar, Dubravački
simfonijski orkestar i Splitski simfonijski orkestar. Kao
stipendistica međunarodnog fonda Vladimir Spivakov
predstavljala je Hrvatsku na koncertu održanom 2002. godine
u Moskvi. Surađivala je s našim renomiranim dirigentima:
Pavlom Dešpaljem, Mladenom Tarbukom, Ivanom Repušićem,
Tomislavom Fačinijem i Zlatanom Srzićem. Usavršavala se kod
uglednih pedagoga: D. Geringas, F. Helmerson, G. Hoffman, A.
Bylsma, J. P. Maintz i drugi. Osim u Hrvatskoj, nastupa u
Njemačkoj, Velikoj Britaniji, Sloveniji, Austriji, Italiji i
Francuskoj. Snimala je za emisije HRT-a. 2004. godine
predstavljala je Hrvatsku na Eurovizijskom natjecanju mladih
glazbenika. Iste godine dobija rektorovu nagradu za izvedbu
Roccoco varijacija P.I.Čajkovskog. Na 39. tribini mladih
umjetnika 2006. godine dobitnica je nagrade "Darko Lukić".
Kajana Pačko također je aktivna komorna glazbenica. 2008.
godine uspješno je nastupila u Londonu s vilionistom T.
Theryem, te u Berlinu, na koncertu pod pokroviteljstv om D.
Barenboima, kao članica klavirskog trija. Satove komorne
glazbe sluša kod prof. U. Vallina i E. Rungea (Artemis
kvartet). Nakon diplome (2004) na Muzičkoj akademiji,
daljnje usavršavanje nastavlja u Berlinu, na Hochschule fur
Musik "Hanns Eisler", u klasi prof. Troelsa Svanea i na
šdvogodišnjoj školi u Švedskoj, u klasi prof. Fransa
Helmersona. Od kolovoza 2008. započinje doktorat u oslu, kod
prof. Trusa Morka, jednog od vodećih svjetskih
Violončelista.
|