Ansambl: |
|
Nonna
Čičinina, Sanja Nevešćanin, Tea Jelić, Tea Brbora, Kristina Burić, Sanja
Kaliterna, Svjetlana Tušek (Roza Nastoska, Jolanda Ercegović), Igor
Gluškov, Nikša De Marchi, Ivica Petrić, Roberto Pereira, Barbosa Junior,
Genario Milite, Mario Buličić, Igor Čupković, Svebor Zgurić, Davor
Čakarić |
Riječ koreografa
Rad na Romeu i Juliji za mene je bilo vrlo uzbudljivo razdoblje
ispunjeno mnogim iznenađenjima. U početku mi se činilo da stojim pred
iznimno teškim zadatkom za kazališnog stvaraoca. Jedan pisac, primjerice
Thomas Mann, napiše prosječno stranicu na dan. Koreograf pak uspijeva
napraviti 30 sekunda dnevno.
Ovaj put bilo je drugačije. Nakon što sam završio koncept, počeo sam
raditi na pokretima. To mi je oduzelo jako malo vremena. Zašto? Zato što
su, kako literarni, tako i glazbeni izvornici potpuno besprijekorni. S
jedne strane, to je od ogromne pomoći, a s druge velik je i odgovoran
zadatak dostojno obraditi Shakespeareova i Prokofjevljeva izvorna djela.
Iako mi je kreativni proces uzeo jako malo vremena, probe s plesačima
trajale su mnogo duže. Ova drama ne traži primabalerine i prvake baleta,
već glumce koji svojim tijelima mogu izraziti osjećaje i ispričati
priču. Mnogo je napornog rada bilo potrebno uložiti da bi se to
postiglo. Publika se ne smije diviti onom što vidi na pozornici već mora
biti potpuno uvučena u ono što se na njoj zbiva. Biti istovremeno
duhovit, duboko osjećajan te snažan s mačem u ruci – to su zadaci koji
se ovdje postavljaju pred izvođače, a sve to nema baš puno veze s
romantičarskim duhom Sylphides i vila iz Giselle.
Split je grad koji izaziva strahopoštovanje, grad pun žive povijesti.
Radeći s ambicioznim i dobro vođenim splitskim baletnim ansamblom
radujem se prilici da vidim svoj balet u jedinstvenom ambijentu
Peristila, a kasnije i u impozantnoj zgradi Kazališta.
«Samo oni koji pokrenu srce promijenit će svijet» - to je cilj koji
pokušavam postići. Svima nam želim uzbudljivo kazališno iskustvo!
Youri Vamos
Youri Vàmos pripada rijetkim europskim
koreografima koji odlučno nastavljaju tradiciju cjelovečernjeg baleta.
Njegova se uprizorenja odlikuju inventivnošću, duhovitošću te izrazitim
smislom za dramatičnost i muzikalnost. Obično ga više privlače takozvani
klasični baleti, prvenstveno zbog genijalnosti njihove glazbe, ali i
zbog dramaturškog konteksta. Činjenica da prije stotinjak godina
klasični balet nije mogao u potpunosti izraziti psihološke i karakterne
nijanse likova, Vàmosu je dovoljna motivacija za stvaranje preinačenih
verzija poznatih naslova. Uprkos tomu, uvijek ostaje vjeran klasičnom
naslijeđu kao temelju svoje umjetnosti.
Njegov umjetnički credo u predstavljanju osuvremenjenih tradicionalnih
tema očit je razlog njegova trajnog uspjeha u Deutsche Oper am Rhein.
Ovaj veliki baletni ansambl, koji već godinama nosi prepoznatljiv
Vàmosov pečat, dokazao se mnogim uspješnim gostovanjima kao i stalno
rasprodanim baletnim večerima u Düsseldorfu i Duisburgu. Stoga ne
iznenađuje činjenica da je Vàmos prozvan vjerojatno najboljim
koreografom-pripovjedačem našega doba u nedavnom izdanju Povijest baleta
20. stoljeća.
Protekla, 2006. godina u baletnom je smislu bila obilježena Vamosovim
prodorom i u Sloveniju i u Hrvatsku. Naime, balet Coppélia na Montmartru
prvo je djelo Yourija Vàmosa koje je nedavno izvedeno u Baletu
Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu (premijera, 27. 10. 2006.) a
Vamosova koreografija Romea i Julije (prema Shakespeareu i na glazbu
Sergeja Prokofjeva) u Slovenskom Narodnom Gledališču u Ljubljanii (11.
02. 2006.) i obje su doživjele nepodijeljena priznanja publike i
kritike, kako za koreografsku smjelost i inventivnost, tako i za
kvalitet izvedbi.
YOURI VÀMOS rođen je u Budimpešti gdje je na Državnoj školi za balet
završio i plesno obrazovanje. Nakon prvog solističkog angažmana u
Mađarskoj državnoj operi prelazi kao prvi solist u Bayerische Staatsoper
München. Gostovao je na najvećim baletnim pozornicama SAD-a, Japana,
Pariza i Beča, milanskoj Scali i berlinskoj Državnoj operi.
Od 1978. posvetio se koreografiji, a prvi njegov balet bio je Paganini
postavljen u Münchenu. Godine 1985. postaje ravnatelj Baleta
dortmundskog kazališta. Godine 1988. prelazi u bonnsku Operu, a tri
godine kasnije preuzima mjesto ravnatelja Baleta u Baselu. Od sezone
1996./97. ravnatelj je Baleta u Deutsche Oper am Rhein u Düsseldorfu.
U raznim fazama svojega umjetničkog puta, Youri Vàmos postavio je
vlastite obrade klasične baletne literature, poput Labuđeg jezera,
Orašara, Sna ljetne noći i Trnoružice. Osim toga, kreirao je i posve
nove baletne predstave, kakva je primjerice Lucidor, prema istoimenoj
noveli Huga von Hofmannstahla na glazbu Aleksandra Glazunova; Julien
Sorel prema Stendhalovu romanu Crveno i crno, na glazbu Edgara Elgara;
Shannon Rose na glazbu Jeana Sibeliusa te Carmina burana na glazbu Carla
Orffa.
Nakon Romea i Julije Sergeja Prokofjeva i Slučaja Othello Leoša
Janačeka, Vamos je u sezoni 2000./01. koreografirao cjelovečernji balet
Pepeljuga na glazbu Sergeja Prokofjeva. Godine 2002. premijerno je
postavio koreografiju Le sacre du printemps/ Proljetni obred Igora
Stravinskog, Priču sa zapadne strane Leonarda Bernsteina, dok je 2005.
praizvedeno njegovo posljednje autorsko djelo balet Erda na glazbu
Péterisa Vasksa. Od 2001. godine honorarni je profesor na
budimpeštanskoj Akademiji za ples.
Azamat Nabiulin,
prvak Baleta HNK u Splitu rođen je 1978. u Ufi, u ruskoj saveznoj državi
Baškiriji. Baletno je obrazovanje dobio u baletnoj školi Rudolfa
Nurejeva u rodnom gradu. Bio je prvak baleta Akademskom kaza-lištu opere
i baleta Rudolf Nurejev u Ufi, u Jakobsonovom akademskom baletnom
kazalištu Koreografske Mini-jature u Sankt Petersburgu i u Tačkinovom
baletnom kazalištu, također u Sankt Petersburgu. U angažmanu u splitskom
Baletu je od 2005. Prvi nastup u novoj matičnoj kući dogodio se u
veljači 2005. kad u premijernoj postavi Minkusovog Don Quijotea tumači
ulogu Basilija. Od tada je plesao glavne uloge u Labuđem jezeru (Siegfried),
Ščelkunčiku (Princ), Cipollino (Grof Višnjica), te u suvremenim baletima
Daissa, istočno od raja i Mag-num. U HNK u Zagrebu gostovao je kao Princ
u Orašaru. Dobitnik je nagrade Ana Roje za najbolje dostignuću u baletu
u sezoni 2005/6 HNK u Splitu
Monica Dinoni rođena je 1982. u
Pistoji, pokraj Firence.Baletno školovanje započela je u baletnoj školi
u rod-nom gradu, te na baletnim seminarima u Firenci. Bila je
višegodišnja polaznica ljetne Međunarodne baletne škole Joze Borčića, a
2004. dolazi u Split gdje pleše u Ščelkunčiku, pa potom Don Quijoteu,
Labuđem jezeru, Magnumu i Cipollinu.
|