53. SPLITSKO LJETO

PROGRAM

NAGRADE

ULAZNICE

SPONZORI

53RD SPLIT SUMMER FESTIVAL

PROGRAMME

AWARDS

TICKETS

SPONSORS

 

 

MAKSIM FEDOTOV - violina
GALINA PETROVA - glasovir

  

22. srpnja 2007. u 21.00h, Meštrovićev kaštelet

 

PROGRAM:
Petar Iljič ČAJKOVSKI: Pet komada za violinu i glasovir
Médiation / Scherzo / Mélodie / Sérénade mélancolique / Valse-Scherzo
Petar Iljič ČAJKOVSKI: Romeo i Julija (obr. A. Isakova)
***********
Nikolaj Andrejevič RIMSKI-KORSAKOV: Šeherezada
Aleksandr Porfirjevič BORODIN: Polovjecki plesovi

 

MAKSIM FEDOTOV ruski je "Paganini", "briljantni umjetnik i savršen maestro" (Frankfurter Rundschau). Laureat je i pobjednik vodećih međunarodnih violinskih natjecanja: u Tokiju, Međunarodnom natjecanju Čajkovski, Međunarodnom violinskom natjecanju Paganini. Imenovan je narodnim ruskim umjetnikom, laureat je nagrade grada Moskve, profesor na Moskovskom konzervatoriju, predstojnik katedre za violinu i violu pri Ruskoj glazbenoj akademiji.
Kao gost nastupa u brojnim prestižnim svjetskim koncertnim dvoranama. Svira sa svim velikim orkestrima svijeta i svjetski poznatim dirigentima. Važan dio njegova umjetničkog života predstavljaju nastupi i snimanja dueta s pijanisticom Galinom Petrovom. Između ostalog snimio je Paganinijeva "24 capriccia" (DML klasici) i seriju CD "Sva Bruchova glazba za violinu i orkestar" (Naxos).
Maxim Fedotov prvi je violinist koji je svirao na dvije Paganinijeve violine - Guarnieri del Jesu i J. B. Vuillaume (St. Petersburg, 2003.).
Kreativni i mentalni potencijali, veliko koncertno iskustvo, te svakako primjer oca - istaknutog petersburškog dirigenta Viktora Fedotova - odveli su ga i u dirigentske vode. Po završetku poslijediplomskog studija na Rimsky- Korsakov Državnom konzervatoriju u St. Petersburgu (operno i simfonijsko dirigiranje), Fedotov započinje suradnju kao dirigent s brojnim ruskim i stranim simfonijskim i komornim orkestrima.
Od 2003. glavni je dirigent Ruskog simfonijskog orkestra. 2006. Maxim Fedotov preuzima mjesto umjetničkog direktora i glavnog dirigenta Moskovskog simfonijskog orkestra "Ruska filharmonija", s kojim već do tada surađuje desetak godina.

GALINA PETROVA sjajna je orkestralna pijanistica. Prepoznatljiva je po "vrhunskom sviranju kombiniranom s prekrasnom glazbenom inteligencijom i umjetničkim šarmom" (La voce del Popolo). Nagrađena je kao zaslužni ruski umjetnik, laureat je nagrade grada Moskve (2003). Nastupa u svim prestižnim koncertnim dvoranama Rusije. Održala je turneje po Japanu, Njemačkoj, Italiji, Francuskoj, Turskoj, Hrvatskoj, Australiji, Kini, baltičkim zemljama, i drugdje. Izabrana je za dopisnog člana Petrovskaja Akademije znanosti i umjetnosti (St. Petersburg). Predavala je na poslijediplomskim studijima u Japanu, Hrvatskoj i Australiji. Nastupa na glavnim festivalima i kulturnim događajima –"Moskovske zvijezde", "Ruska zima", "Ruski talenti", "Zvijezde planete", te na ruskim kulturnim festivalima u brojnim zemljama. Sudjelovala je na "Milenijskom koncertu" u Glavnoj dvorani generalne skupštine UN (New York, 2000.). Njene CD izdali su DML - klasici, Naxos, Gold Club, i drugi.
Na svim komornim izvedbama sudjeluje kao partnerica violinistu Maximu Fedotovu. Njihov se duet smatra najharmoničnijim ansamblom današnjice. "Glazbenici tigrovskog temperamenta", "najbolji moskovski duet" (The Independent Newspaper), "sjajni ruski virtuozi" (Nice Matin).

Druga polovina 19. stoljeća vrijeme je neslućenoga procvata ruske glazbe, početak novoga razdoblja u razvoju ruske povijesti kada se u kulturnome životu javljaju značajne umjetničke ličnosti što su obogatile naslijeđene kulturne tekovine i silnom stvaralačkom svježinom pridonijele obnovi europske glazbene kulture. Riječ je, prije svega, o članovima "Petorice" (Balakirev, Cui, Musorgski, Rimski-Korsakov, Borodin) koji su zastupali stav izgrađivanja nove ruske glazbe na značajkama narodne glazbene umjetnosti. Jedan od prvih koji je svojim djelima privukao pozornost inozemstva uspješno ostvarivši ciljeve nacionalne ruske glazbene škole bio je Aleksandr Porfirjevič Borodin (1833.-1887.). U njegovu neveliku opusu, osobito značajno mjesto pripada narodno historijskoj operi s prologom u 4 čina Knez Igor na kojoj je, s prekidima, radio gotovo dvadeset godina (1869-70. i od 1874-1887.), ali je nije uspio u cjelosti završiti (učinili su to Rimski-Korsakov i Glazunov). S namjerom oživljavanja značajnih stranica iz ruske prošlosti, Borodin je za okosnicu radnje uzeo poznati anonimni ep iz 12. stoljeća Slovo o polku Igorove (Slovo o vojni Igorovoj), u kojemu nepoznati autor opisuje neuspjeli pohod kneza Igora Svjatoslaviča protiv Polovaca (1185). Ritmičko bogatstvo istočnjačkog folklora i osebujni kromatizam njegova melosa posebnom snagom izbijaju iz plesnih točaka poznatih polovjeckih plesova (II. čin opere), koji su zbog gipke i ornamentirane melodike, te prilično neobuzdane ritmike relativno brzo stekli široku popularnost postavši sastavnim dijelom simfonijskih repertoara i samostalnih koncertnih, odnosno baletnih izvedbi. Zagovarajući realistička obilježja u umjetnosti i potrebu za sadržajnošću glazbe, članovi "Petorice" očitovali su posebne sklonosti za programno oblikovanje kao najprikladnije sredstvo u izgrađivanju nacionalne ruske orkestralne glazbe. Tim se težnjama priklonio i Nikolaj Andrejevič Rimski-Korsakov (1844.-1908.) u svojim simfonijskim skladbama. Jedna od najznačajnijih s tog područja je Šeherezada op. 35 iz 1888., simfonijska suita čija je podloga poznata zbirka istočnjačkih legendi "Tisuću i jedna noć". To nadaleko popularno Korsakovljevo djelo nastalo je iz postojane umjetnikove težnje za dočaravanjem istočnjačkih i fantastičnih ugođaja. Četverostavčna struktura te opsežne skladbe (dva stavka oblikovana su u sonatnoj formi) donosi već u uvodnom dijelu leit-motive dvaju glavnih lica zbirke: prvi motiv, s karakterističnim trilerom, predstavlja surovog i nemilosrdnog sultana Šahrijara, a drugi motiv (povjeren solo violini uz arpeđiranu akordičku pratnju) ljupku Šeherezadu koja iz dana u dan produljuje i konačno spašava svoj život zanimljivim pričanjem što osvaja sultana. Iznijeti tonski materijal pretače se kroz pojedine stavke i na osebujan način tvori dio njihove građe. Tako se, primjerice, iz sultanove teme razvija tema mora u prvome stavku (More), nakon čega slijedi priča o moreplovcu Sindbadu (Sindbadova lađa) koju nagoviješćuje tema u 6/4 mjeri. Veza sa Šeherezadinom temom očita je u zanimljivo ritmiziranoj glazbenoj zamisli na početku drugog stavka koju prati živa pripovijest o Kalenderu s elegantnom temom "Andantino" (Fantastična pripovijest carevića Kalendera). Reski motiv trombona (susrećemo ga i u finalu) ponovno dočarava despotskog sultana prekidajući vedrinu prethodno iznijete zamisli. Priča o Careviću i carevni inspirirala je Korsakova za još jedan ljupki "Andantino" u trećem stavku. Finale započinje nervozno s temom tiranina, kojoj odgovara Šeherezadina violinska tema. Slijedi Bagdadski praznik, a nakon fascinantnog opisa bure i brodoloma, skladba završava smirenim dijalogom dvaju glavnih likova. Šeherezada je zasigurno najznatnije Korsakovljevo orkestralno djelo koje ponajviše rasvjetjuje njegov stvaralački lik, sklonosti, znanje i invenciju, slikovitost njegove orkestralne palete i uravnoteženost umjetničke misli. Obradu za violinu i glasovir načinila je Aida Isakova s kojom su Maksim Fedotov i Galina Petrova počeli intezivnije surađivati sredinom ‘90-ih kada su odluči proširiti svoj repertoar i rusku glazbu predstaviti širem krugu slušateljstva. "Odsvirali smo sve što je napisano za violinu i glasovir pa smo željeli krenuti dalje" ističu umjetnici, ostvarujući svoju ideju po koncertnim dvoranama diljem svijeta i na nosačima zvuka. Snimili su, naime, poznate ruske suite poput Korsakovljeve "Šeherezade", Prokofjevljeve "Romeo i Julija", te skladbi Čajkovskog i Rahmanjinova u verziji za violinu i glasovir koju potpisuje Galinina majka, vrsna ruska pijanistica i skladateljica Aida Isakova.
Posljednji veliki klasik ruske glazbe 19. stoljeća - Petar Iljič Čajkovski (1840.-1893.) - svojim je bogatim glazbenim opusom obuhvatio i ujednačio veliki dio onoga što su pojedinačno ostvarili skladatelji "Petorice", unijevši u rusku glazbenu umjetnost dah duboko ljudskoga. Nastavljajući na tragovima Glinkine nacionalno-patriotske tradicije, Čajkovski prožima svoja djela ruskim duhom, kako u melodijsko-ritamskoj tematici preuzetoj iz narodne glazbe, tako i u sadržaju svojih opera koje tretiraju tadašnju problematiku ruskoga društva. U pogledu forme i tehnike gradi na tekovinama zapadnoeuropske klasične i nadasve romantičke glazbe s široko raspjevanim, plastičnim melodijama, te bogatim harmonijskim i kolorističkim efektima. Njegova glazba, u biti lirična, nerijetko poprima jake dramatske akcente izražavajući široku skalu intimnih raspoloženja - od patetične melankolije i pesimističkog fatalizma do raspojasane vedrine i vjere u čovjeka i život. U velikoj i bogatoj umjetničkoj ostavštini P. I. Čajkovskoga, nalaze se i djela s područja koncertatne glazbe. Tom je polju posvetio niz radova očitujući specifičan stil koji ne isključuje bravurozne ulomke, ali ih ne tretira kao istaknute samostalne epizode u kojima bi virtuozitet bio sam sebi svrhom, već ih ukopčava u opći tijek koncertnog tkiva ispunjajući njima prijelaze ili mostove između značajnih dijelova cjeline. Jednostavačno djelo s tog područja naslovljeno Sérénade mélancolique za violinu i orkestar (odnosno glasovir) u h-molu, op. 26 skladano je 1875. a praizvedeno u Moskvi siječnja 1876. Odražavajući trodijelnost tipa ABA, po opsegu je skromnije od drugih skladateljevih koncertantnih djela podsjećajući svojom izražajnošću na njihove središnje stavke. Početni odsjek (Andante) donosi tihu, suptilnu melodiju ispjevanu na violinskoj g-žici, koju, nakon glasovirske introdukcije slijedi druga tema (Pochissimo più mosso). Njenom pojavom kao da se nagoviješćuje Des-dur, no taj se tonalitet ne potvrđuje kadencom. On je tek prijelaz k srednjem dijelu s brzim (agitato) osminskim nizovima koji donosi dva silovita nastupa (Largamente) u E i B-duru. Njima se postiže vrhunac izričajne snage i vodi k raspletu, odnosno jezgrovitoj i prilično suzdržanoj violinskoj kadenci kao uvodu u treći, reprizni odsjek (sada s dodatkom nervoznih tremolanda). Kratkom codom s reminiscencijama na melankoličnu temu iz prvog dijela glazbeni tijek zamire u pianissimu.
Kao jedan od najvećih ali i posljednjih majstora melodije, Čajkovski je radio i na polju komorne salonske glazbe. Njegove lirične melodije kod publike su osobito popularne u obliku kraćih skladbi programnih naslova, najčešće u plesnome obliku. Izrazito uspjeli majstorov ciklus od triju minijatura za violinu i glasovir pod zajedničkim naslovom Souvenir d’un lieu cher (Uspomena na drago mjesto), op. 42, nastao je godine 1878. s posvetom imućnoj ljubiteljici umjetnosti (poglavito glazbe) - Nadeždi von Meck. Tvore ga dijelovi Meditacija u d-molu, Scherzo u c-molu i Melodija u Es-duru, treći i završni dio ciklusa. Pun šarma i elegancije, gotovo plošne izražajnosti, ovaj ciklus nosi pečat salonske glazbe, a zaokružen je melodijski nadasve dojmljivom skladbom koja se do danas održala na repertoaru većine violinskih virtuoza u svijetu. Svoju pak efektnu, lirsko-humorno-kapricioznu minijaturu u C-duru Valse-Scherzo op. 34, napisao je Čajkovski 1877. godine. U njoj se, kao i u velikom broju drugih umjetnikovih djela, pa čak i u simfonijama, pojavljuje vjerni pratitelj njegova stvarateljstva, lagodno-sentimentalni ugođaj valcera obrađen na lako prepoznatljiv, sofisticirano profinjen, tipično čajkovskijevski način. Skladateljevi programno orijentirani radovi iz ranijeg stvaralačkog razdoblja odražavaju polarnost ideala i stvarnosti, zapravo čeznuća k sreći i njegove sudbinske neostvarivosti. Polazeći sa stanovišta takve koncepcije, Čajkovski je nalazio inspiraciju i u poznatim likovima iz svjetske književnosti. O tome svjedoči i naslov njegove uvertire-fantazije u h-molu, Romeo i Julija iz 1869. (prerađena 1870. i 1880.) koju je za violinu i glasovir obradila A. Isakova.

Tekst priredila: Ivana Tomić Ferić

FOTOGRAFIJE ZA DOWNLOAD
(klikom na malu fotografiju, u novom prozorau otvara se fotografija pogodna za objavljivanje)

 

   


PRESS CLIPPING:

MAGIČNA INTERPRETACIJA DVOJE VIRTUOZA, Miljenko Grgić, Vjesnik, 24.07.2007.