53. SPLITSKO LJETO

PROGRAM

NAGRADE

ULAZNICE

SPONZORI

53RD SPLIT SUMMER FESTIVAL

PROGRAMME

AWARDS

TICKETS

SPONSORS

 

 

 

Carl Orff
CARMINA BURANA

Dirigent: IVAN REPUŠIĆ

Solisti:
IVANA KLADARIN - sopran
SVETO MATOŠIĆ KOMNENOVIĆ - tenor
JOACHIM SEIPP - bariton

Orkestar i Zbor HNK Split
Dječji zbor HNK Split – voditeljica Nela Bujas Luketić

Koncertni majstori: Aleksandr Andrusenko, Julian Nechita
Inspicijent: Elza Tudor Gančević

Meštrovićev kaštelet - Crikvine, 28. srpnja
Trogir - Kula Kamerlengo, 30. srpnja

 

U potrazi za iskonskim
Na barem dva je načina sin bavarskog časnika Carl Orff (rođen 189 5.) postao i ostao poznatim i popularnim u svijetu glazbe i teatra, koje osobno nikad i nije razdvajao: kao glazbeno-plesni pedagog koji je vlastitim i novim metodama odgojio generacije plesača, te, naravno, kao skladatelj glasovite Carmina burana, jednog od prvih svojih značajnijih djela. Školujući se na Akademiji za glazbenu umjetnost u Münchenu, Orff u istom gradu započinje kao korepetitor i dirigent, a potom radi u Mannheimu i Darmstattu, te naposlijetku kao tridesetogodišnjak preuzima u Miinchenu glazbeno-pedagoško vodstvo plesne škole Giinther, kojoj je ujedno i suosnivač. U njoj, polazeći od ritma kao osnovnog elementa povezanog s plesnim pokretima, uvodi kao sredstvo
dječjeg glazbenog odgoja poseban instrumentarij, sastavljen pretežno od udaraljki, na kojima će inzistirati i u svojem kasnijem glazbenome radu. Opčinjen potragom za iskonskim, elementarnim, izvornim, Orff svjesnom zabacuje mnoga sredstva europske glazbene prakse, jer rijetki su u njegovu stvaralaštvu elementi razvijene polifonije, simfonijskog razrađivanja i bogatog moduliranja. Kao zastupnik tzv. neoprimitivizma, on ustrajava na jednostavnosti melodike, na dijatonici, na upornosti ritmike, na nizanju i ponavljanju pojedinih melodijskih ulomaka (radije nego na njihovu razrađivanju), te na specifičnom koloritu i sastavu orkestra. Svi su ti elementi izrazito prisutni već u Carmina burana (1937.), premda će neke od njih Orff razvijati i dalje. U Antigoni, djelu skladanom desetak godina nakon Carmina burana, Orff će se toliko odmaknuti od rafiniranosti i zasićenosti romantičnog zvuka da će u njegov orkestar ući 4 glasovira po kojima se mjestimično svira batićima i trzalicama, 6 kontrabasa, 3 harfe, 6 trublji, 4 flaute, 6 oboa i neobično bogate skupine udaraljki, za koje je potrebno čak 15 glazbenika. Uz to, tu su skupine ksilofona, gongova, zvona, trokutića, timpana, kastanjeta, kamenih pločica, itd. Uostalom, oduševljen neobično slobodnim srednjovjekovnim pjesmama pronađenim početkom 19. stoljeća u jednom štajerskom benediktinskom samostanu, Orff je Carmina burana skladao za samo nekoliko tjedana, dok je za instrumentaciju istoga djela utrošio više od godinu dana.

Carl Orff njemački skladatelj (10. 7. 189 5., München - 29 . 3. 1982 ., München) školovao se u Münchenu i ondje 1915. postao dirigent Komornog kazališta. Nakon kraćeg djelovanja u Mannheimu i Darmstadtu, 192 0. je ponovno u Münchenu, gdje je s Dorothee Gunther 192 4. osnovao školu za gimnastiku, ples i glazbu. Uz to je bio dirigent Münchenskog Bachova društva i 1950.-60. prof. na Visokoj glazbenoj školi. Godine196 1. preuzeo je upravu u novoosnovanom Orffovom institutu na Mozarteumu u Salzburgu. Desetljećima u prvim redovima europskih pregalaca na području glazbenog kazališta, Orff je, povezujući u svojim djelima riječ, glazbu i pokret, oživio antički teatar i tako se suprotstavio kasnoromantičnoj glazbenoj drami. Orffov stil temelji se na ritmu rođenom iz pokreta tijela, na dijatonici i na rafiniranom, mjestimice primitivnom, orkestralnom zvuku ostvarenom uz pomoć brojnih udaraljki. Za njegovu je umjetnost važna riječ, i to u izvornom obliku, pa se služi tekstovima na mnogim jezicima i narječjima, od starogrčkoga i klasičnog latinskog, preko srednjovjekovnog latinskog, starofrancuskog i srednjovisokonjemačkog do bavarskog. Orffov je glazbeni teatar uvijek istodobno izravan i stiliziran, realan i simboličan; to je kazalište glumačke stvarnosti i ljudske fantazije. Inspirirajući se narodnim pričama i baladama, te sadržajima iz antike, Orff je stvorio niz veoma zapaženih glazbeno-scenskih djela, koja su mu osigurala trajno mjesto u povijesti glazbe 20. st.

IVANA KLADARIN, sopranistica (1976. Tuzla) diplomirala je pjevanje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi Mire Zidarić-Orešković, gdje je trenutačno na postdiplomskom studiju kod Lidije Horvat-Dunjko. Na Universitat fiir Musik und darsteiiende Kunst u Grazu usavršavala je Lied i oratorij kod prof. Donnauer-a. Pohađala je i majstorske tečajeve kod Dunje Vejzović i Konrad Richter-a, te Olivere Miljaković.Dobitnica je nagrade Marija Borčić za najbolji diplomski koncert u akademskoj godini 2000./2001. te diplome Darko Lukić u ciklusu Mladi u Lisinskom 2OO6.Već više sezona prisutna je na koncertnim podijima zagrebačke glazbene scene kao vrsna interpretatorica barokne glazbe. Stalna je solistica Hrvatskog baroknog ansambla, a surađuje i sa zborom HRT-a. Nastupala je sa orkestrom Zagrebačke filharmonije, Simfonijskim orkestrom HRT-a, Sarajevskom filharmonijom, Varaždinskim komornim orkestrom... Od 2006. stalna je gošća-solistica svjetski renomiranog ansambla Le Parlement de Musique iz Strassbourga pod vodstvom maestra Martina Gestera sa kojim je ostvarila veliku turneju po Francuskoj. Gostovala je i u Austriji, Sloveniji, Njemačkoj, Finskoj, Švedskoj, Litvi, Luxemburgu, BiH, Srbiji, Irska, Egipat.. 2001. debitirala je u zagrebačkom HNK u Puccinijevoj jednočinki Suor Angelica, a do danas je ostvarila niz najznačajnijih koloraturnih uloga: Gilda ( Verdi Rigoletto), Kraljica noći (Mozait Čarobna frula), Oscar (Verdi Krabuljni ples), Martha (von Flotow Martha)... Na prvom otvorenju Zagrebačkog baroknog festivala nastupila je u ulozi Serpine u operi Služavka gospodarica G.B. Pergolesija. Od 2004. do 2006. bila je stipendistica CEE Musiktheater / Deutsche Bank u Beču.

SVETO MATOŠIĆ KOMNENOVIĆ, r. u Splitu 1958. U rodnom gradu pohađao osnovnu školu, klasičnu gimnaziju Natko Nodilo i apsolvirao na Pravnom fakultetu. Glazbeno obrazovanje stjecao u glazbenoj školi Josip Hatze u Splitu, zatim na opernom studiju pri HNK u Splitu u klasi maestra Attilia Planinšeka, te u Zagrebu kod prof. Nade Puttar. Od 1987. u angažmanu u HNK Split, a od 1994. solist prve grupe. Na matičnoj sceni, kao i na brojnim gostovanjima u svim hrvatskim nacionalnim operama (Zagreb, Rijeka, Osijek) ostvario je niz zapaženih uloga u standardnom opernom repertoaru koji obuhvaćaju djela Verdja (Traviata, Lombardijci, Falstaff), Puccinija (Gianni Schaichi, Madam Butterfly), Rossinija (Seviljski Brijač, Turčin u Italiji), Donizzetija (Ljubavni napitak, Don Pasquvale), Mozarta (Čarobna frula, Otmica iz saraja), Masseneta (Werther), Musorgskog (Boris Godunov), Prokofjeva (Zaljubljen u tri naranče), Berlioza (Faustovo prokletstvo), Zajca (Nikola Šubić Zrinjski, Lizinka). Od operetnih uloga mogu se izdvojiti one u djelima Straussa ml. (Šišmiš), Offenbacha (Orfej u podzemlju) i Tijardovića (Mala Floramye). Njegov repertoar uključuje i brojne koncertne nastupe u djelima Mozarta (Requiem, Krunidbena misa), Handela (Mesija), Monteverdija (Večernja Blažene Djevice), Rossinija (Mala svečana misa), Berlioza (Kristovo djetinjstvo), Schuberta (Lazarovo uskrsnuće), Bacha (Kantate), Papandopula (Muka Gospodina našega Isusa Krista), te posebno brojne izvedbe popularne Orffove CARMINE BURANE. Nastupao je u Italiji, Austriji, Njemačkoj, Španjolskoj, Mađarskoj, Češkoj, Poljskoj, Sloveniji, Bosni i Hercegovini. Surađivao je s eminentnim hrvatskim i inozemnim dirigentima i glazbenim umjetnicima.

JOACHIM SEIPP - basbariton, izučio je pjevanje pri Visokoj glazbenoj školi u Frankfurtu kod Prof. Martina Griindlera kao i u Mailandu kod Prof. Carla Castellanija. Njegov glasovni razvoj odveo ga je od lirskog baritona preko talijanskog repertoara do njemačkog tipa herojskog/dramskog baritona. Obje promjene glasovnog tipa uspješno je popratila bugarska pjevačka pedagoginja Milkana Nikolova iz Beča. Joachim Seipp je bio član ansambla u Opernoj kući u Kielu, u Gradskoj operi Hannovera (Donja Saska) a trenutno radi za međunarodno priznato Tiroler Landestheater u Innsbrucku. Osvojio je 1. nagradu na pjevačkom natjecanju Savezne Republike Njemačke u Berlinu te je sudjelovao u različitim radijskim, televizijskim produkcijama, kao i u produkcijama nosača zvuka. Njegov poletni koncertni nastup doveo ga je do važnih koncertnih podija kao što su Tonhalle u Zurichu, Musikhalle u Hamburgu, Teatro Maestranza u Sevilli, Megaron u Ateni, Sala u Sao Paulo, Palau della Mušica u Valenciji, Dvorana Lisinski u Zagrebu i Liederhalle u Stutgartu.Gostovao je u Opernim kućama u Antvverpenu, Baselu, Bruxellesu, Lisabonu i Tel Avivu, u Gradskim operama Munchena, Beča i Stuttgarta kao i u Royal Opera House u Londonu. Osim toga pozvan je na festivale u Ateni, Ljubljani, Ludwigsburgu, Puli, Erfurtu, Solunu, Schwerin i Wiesbadenu. Surađivao je s važnim redateljima kao što su: Dieter Dorn, Gustav Rudolf Sellner, Kurt Horres, Brigitte Fassbaender i Werner Herzog. Joachim Seipp odigrao je više od 50 glavnih uloga na pozornici.
 

PRESS CLIPPING:

"CARMINA BURANA" U TRIJUMFALNOM POHODU, Miljenko Grgić, Vjesnik, 30.07.2007.
POVRATAK ČISTOM ČITANJU, Maja Stanetti, Večernji List, 30.07.2007.