53. SPLITSKO LJETO |
ULAZNICE |
|
|||
53RD SPLIT SUMMER FESTIVAL |
AWARDS |
TICKETS |
Dramski ansambl Splitskog ljeta |
Klasicistička tragedija o raspetosti između strasti i dužnosti oslobađa pravi vulkan emocija u formi idealnoj za njihovo pročišćenje: izraženi strogim aleksandrinskim stihom, strasti tragičnih junaka neprestano previru i bujaju, dok njih same sudbina vuče ka neumitnom završetku. Antički motivi, vječni i univerzalni u svojim značenjima, ukorijenjeni u Splitsko ljeto od svojih početaka, u novoj interpretaciji "Fedre" zajedno s mitskim prostorom Dioklecijanovih podruma, nude jedno uzbudljivo kazališno iskustvo. |
Riječ redatelja |
Tijekom pokusa Fedre, nikada se ne prestajem
čuditi koliko se toga događa tijekom dva i pol sata trajanja preds-tava:
činjenice, ne samo riječi; događaji, ne samo duševni nemiri. Primjeri su
bezbrojni: Hipolitova odluka da ode, vijest o Tezejevoj smrti, bezumne
Fedrine ljubavne izjave Hipolitu, te potonjeg Ariciji, oslobađanje
Aricije od Tezejeve političke osude, kraljev povratak iz pakla u nekoj
vrsti uskrsnuća ili fantazmagorične pojave slične onoj Hamletova oca s
kojom dijeli svojevrsnu srodnost... I tako dalje sve do završnih
tragičnih smrti. Sve što se tiče emotivnog života u ovoj se tragediji
ukazuje u suštini kao aktivnost, budući da je Racine razrješava fizičkim
a ne psihološkim ključem... |
(Marco Sciaccaluga) |
|
Evo još jedne tragedije u kojoj je tema preuzeta od Euripida. Iako u vođenju razvoja drame nisam slijedio posve isti put kao i spomenuti autor, nisam propustio obogatiti svoje djelo svime što mi se u njegovu činilo sjajnim. Kad bih mu dugovao samo ideju o Fedrinu liku, mogao bih reći da mu dugujem ono možda najrazumnije što sam donio u kazalište. Ni najmanje se ne čudim što je taj lik imao tako velik uspjeh u Euripidovo doba i što je tako uspješan i u našem stoljeću jer ima sve kvalitete koje Aristotel traži kod tragičnoga junaka i koje mogu izazvati sućut i jezu. Fedra, zapravo, nije ni potpuno kriva, ni potpuno nedužna. Njezina sudbina i bijes bogova vode je u zabranjenoj strasti koje se od samoga početka boji. Čini sve kako bi je nadvladala. Radije će umrijeti nego je ikome povjeriti. A kad je prisiljena otkriti svoju strast, ona u njoj govori zbunjeno i pokazuje kako je njezin zločin više k zna bogova nego potez njezine volje. Čak sam pazio da je ne prikažem toliko mrskom kakva je u tragedijama starih pisaca u kojima se odlučuje optužiti Hipolita. Držao sam da u kleveti ima nečega preniskog i precrnog da bismo je stavili u usta princezi koje su osjećaji inače tako plemeniti i kreposni. Ta mi se plitkost činila primjerenijom dadilji koja je mogla imati servilnije sklonosti, a koja ipak ne iznosi tu lažnu optužbu koja bi mogla spasiti život i čast njezinoj gospodarici. Fedra joj pruža ruke samo zato što je izvan sebe zbog uznemirenosti duha pa trenutak poslije poželi opravdati nedužnost i objaviti istinu. (...) Što se ostaloga tiče, još se ne usuđujem tvrditi da je ovaj komad zapravo moja najbolja tragedija. Procjenu njezine stvarne vrijednosti prepuštam čitateljima i vremenu. Ali mogu tvrditi da nisam napisao niti jednu u kojoj bi vrlina bila više istaknuta nego u ovoj. U njoj se i najmanje pogreške strogo kažnjavaju. I samu pomisao na zločin u njoj drže jednako strašnom kao i zločin. Ljubavne su slabosti mane. Strasti u njoj postoje samo da bi se pokazao sav nered koji izazivaju, a grijeh je u njoj obojen bojama koje ga ističu i izazivaju prezir prema njegovoj izopačenosti. Tome bi cilju morali težiti svi koji rade za publiku. A baš su tome i prvi pjesnici tragedija davali prednost. Njihovo je kazalište bilo škola u kojoj se vrlinama poučavalo jednako dobro kao i u filozofskim. 1 Aristotel je htio zadati pravila dramske pjesme. A Sokratu, najmudrijem filozofu, nije bilo mrsko prihvatiti se Euripidovih tragedija. Mogli bismo poželjeti da su i naša djela tako snažna i tako puna korisnih uputa kao i djela tih pjesnika. Možda bi to bio jedan od načina pomirbe tragedija s mnogima koje su proslavile njihova smjernost i doktrina, a koji su je u posljednje vrijeme osuđivali i koji bi je nedvojbeno povoljnije ocijenili kad bi autori željeli poučiti svoje gledatelje toliko koliko ih žele zabaviti i kad bi slijedili tu stvarnu namjeru tragedije. |
(Jean Racine) |
Marco
Sciaccaluga, (Genova, 21. kolovoza 1953.) talijanski glumac i
redatelj, približava se kazalištu u veoma mladim godinama, te već kao
gimnazijalac pohađa radionice koje organizira Teatro Stabile (Stalno
kazalište) iz Genove. Nakon prvih iskustava s ansamblom Cooperativa
Teatro Aperto, ulazi u angažman s glavnim kazalištem iz svoga grada kao
asistent režije i glumac da bi u sezoni 1975/76 postao stalnim
redateljem, što je i danas, s tim što je, od 2000. godine istovremeno i
sudirektor. Povremeno režira i u drugim kazalištima (Catania, Torino,
Trst, Venecija) ili s privatnim družinama kao što su one slavnih
talijanskih glumaca: Glauco Mauri, Carlo Giuffre', Giulio Bosetti,
Aroldo Tieri i Giuliana Lojodice, Mino Bellei, Ugo Pagliai i Paola
Gassman ili na festivalima, primjerice u Fiesoli, Spoletu, Taormini,
Veroni. |
Jean Racine (1639-1699), francuski dramatičar, jedan od «velike trojice» francuskog klasicističkog kazališta 17.stoljeća (uz Corneillea i Molièrea). Račine je napisao jednu komediju, 9 profanih tragedija, najčešće s tematikom iz stare grčke ili rimske povijesti, te krajem života, na narudžbu Dvora, dvije sakralne tragedije po biblijskim motivima iz Starog zavjeta. Rođen u La Ferte-Milonu, proveo je dječaštvo u velikom utočištu progonjenog jansenizma, samostanu Port- Royal, gdje je imao vrlo stroge učitelje morala, klasičnih jezika i književnosti. Prvi književni uspjeh postigao je napisavši u povodu braka Luja XIV Odu nimfi Seine. Sretan zbog uspjeha i više-manje zanemarivši stroge pouke Port-Royala, stane pohlepno pohađati birani i galantan književni svijet, gdje će mu postati prisni prijatelji La Fontaine i Boileau i gdje će upoznati Molièrea. Godine 1664. njima preda svoju prvu tragediju Tebaida ili Braća neprijatelji o Eteoklu i Poliniku. Slijedi Aleksandar Veliki (1665), čak posvećen kralju. Nastavio je s tragedijom Andromaha (1667). Tragedija doživi trijumf i bude pozdravljena kao remek-djelo. Godine 1668. Račine odluči prikazati u Hotelu de Bourgogne komediju koju bi radije povjerio talijanskim glumcima, Parničari, duhovitu i briljantnu na granici lakrdije, vrlo lijepo primljenu poslije početnog neuspjeha. Iduće godine pjesnik se zauvijek vraća tragediji s Britannikom (1669). Slijedi uspjeh još jednog djela, Berenika (1670), izvrsnog i oduševljeno dočekanog usprkos uobičajenim napadima i parodijama. Poslije nje Racine obrađuje moderan siže u Bajazetu (1672). Postoje primljen u Akademiju, piše Mitidrata (1673), Ifigeniju (1674) i konačno Fedru (1677). No zbog tog djela, koje je najbolja kritika pozdravila kao njegovo najsavršenije djelo pretpostavivši ga djelima njegovih preteča Euripida i Seneke, na njega se žestoko sručilo neprijateljstvo protivnika. Pred kraj života, na zahtjev Dvora, napisao je Ester (1689.) i Ataliju (1691.), temeljene na starozavjetnim pričama. |
|
|