Peter Shaffer
JONADAB
Dvorište HNK Split, 24. srpnja 2007.
Redatelj : Dejan Projkovski
Asistentica redatelja : Jasmina Vasileva
Prijevod i adaptacija : Simeon Serafimovski
Scenografija : Vlado Đorevski
Kostimografija : Blagoj Mičevski
Glazba : Dragan Dautovski
Koreografija : Krenare Nevzati - Keri
Scenski pokret, rituali i obredi : Aleksandar Iliev
Lektorica Proof Reading: Jelica Inaleska
Radnja se zbiva u Jeruzalemu, tisuću godina prije Krista
Lica
JONADAB, unuk kralja Davida Branko Đorđev
DAVID, Kralj Judeje i Izraela Mitko S. Apostolovski
AMNON, Davidov najstariji sin Rubens Muratovski
ABŠALOM, Davidov najmiliji sin Igor Stojčevski
TAMARA, Davidova jedina kći Gabriela Petruševska
Zbor : Filip Trajković, Trajanka Ilieva, Miki Ančevski, Gorast
Cvetkovski, Borče Načev, Boško Bozadžievski; Daniela Stojkovska; Blagica
Trpkovska; Mihajlo Nastovski
Inspicijent : Sabahudin Kaproi
Šaptačica : Žaklina Đorgievska
Svjetlo : Kire Stavrevski
Ton : Čedomir Mladenovski
|
Kome čudo postojanja nije dovoljno, možda
će Boga po njegovim odmazdama spoznati
Tekst "Jonadab" Petera Shaffera, engleskog dramatičara, obrađuje
starozavjetnu biblijsku temu o incestu i bratoubojstvu. Radnja se odvija
na dvoru izraelskog kralja Davida, tisućljeće prije Krista.
Čovjekova želja da bude besmrtan i žrtve, odnosno zablude kroz koje
prolazi kako bi taj cilj ostvario - osnovna su tema predstave. Jonadab,
sin Davidova brata Šimeja, u zavadi je s Bogom i cijelu intrigu i
pokreće kako bi pokazao da Bog ili ne postoji, ili nije svemoguć. Osim
kralja Davida, njegovih sinova Amnona i Abšaloma te kćerke mu Tamare, u
predstavi je neprestano prisutan i narod Izraela sa svojim obredima i
vjerovanjima.
Niz uzastopnih, tragičnih događaja, započet će Jonadabovim nagovorom
Amnona da obljubi sestru Tamaru. Tragedija osramoćene Tamare nastavit će
se osvetom Abšaloma, brata Amnonova za taj gnusni čin, ali samo zato što
je i Abšalom u nju zaljubljen…
Kad još raspamećena Tamara ubije i Abšaloma, cjelokupno Davidovo
potomstvo pokazat će se tek lako manipuliranim lutkama u Jonadabovim
rukama. Kralj David na koljenima, sinovi mrtvi, a kći oblivena krvlju -
i nesretni Jonadab. Jer, kako mu čudo samog postojanja nije bilo
dovoljno da pojmi Boga, on ga dokučuje tek na temelju kazni što ih Bog
posla i njemu i narodu Izraela, što je u predstavi dojmljivo prikazano
teatrom ritualne žestine.
Shaffer, Peter [Levin] (1926), engleski je pisac čija se plodna karijera
često spominje u vezi sa značajnim uspjesima u Americi. Na Broadwayu je
često i uspješno izvođen još od kraja pedesetih prošlog stoljeća, a
kulminacija njegove popularnosti zacijelo je došla tek kao posljedica
činjenice da je Miloš Forman čuvenog Amadeusa (1984) radio prema
njegovom scenariju. Ovjenčan brojnim nagradama, i spisateljskim i
scenarističkim, za vrlo širok dijapazon svog djelovanja, Shaffer "Jonadaba"
piše 1985. nakon rada na Amadeusu, pa kad kritičari govore o Jonadabu
kao o "tipično shafferovskom karakteru", onda zacijelo misle na
činjenicu da je u njemu tako mnogo "salierijevskog", odnosno pakleno
intrigantskog, pa je kao takav sjajan pokretač radnje čiji put još od
početka nije baš "popločan najboljim namjerama".
Dejan Projkovski široko je afirmirani makedonski redatelj, čije područje
rada nije vezano samo uz dramski teatar, nego uključuje i operno
kazalište i pantomimu. Njegov redateljski rukopis prisutan je također i
u Grčkoj (predstava "Suze i smijeh" u Sofiji), kao i u radu s Turskim
kazalištem u Skopju gdje je nedavno postavljao Moliereova Tartuffea.
Njegov redateljskog pristup otvoren je u potpunosti slobodnom miješanju
žanrova te još više nastojanju da dramski momenti budu snažno
potpomognuti magijom plesa i snagom glazbenih elemenata. |