49SPLITSKOLJETO NICCOLÒ MACHIAVELLI MANDRAGOLA |
"Comedia
di Callimaco: E di Lucretia" napisana je 1518, Premijera: Split, Carrarina poljana, 24. srpnja 2003. Reprizne
izvedbe: 25, 26. i 31. srpnja, 1. kolovoza Redatelj: Krešimir Dolenčić Dramaturginja: Ana Tonković Dolenčić Scenografkinja: Dinka Jeričević Kostimografkinja: Danica Dedijer Glazba: Dragan Lukić LUKY Oblikovanje svjetla: Zoran Mihanović Oblikovanje zvuka: Željko Mravak Koreografkinja: Roza Nastoska Inspicijent:
Neda Utrobičić
Callimaco: Nikola Ivošević Siro, njegov sluga: Nenad Srdelić Messer Nicia: Ratko Glavina Ligurio: Milivoj Beader Sostrata: Jasna Malec Fra Timoteo: Ilija Zovko Lucrezia: Marija Škaričić Jedna žena: Jolanda Tudor Vokalno
instrumentalni sastav HIPOKRAS: Antiša Filimonović, Luka Radnić, Ante Radnić, Davor Zarda, Marko Popović, Renato Vidaković, Ante Barić |
NICCOLÒ MACHIAVELLI (1469 - 1527) - MANDRAGOLA (1518) Čuvenim
Vladarom (Il Principe, 1513) Machiavelli je obilježio političku
filozofiju narednih stoljeća, a tako će zacijelo ostati i kad za desetak
godina budemo slavili 500 godina od nastanka tog djela koje je svako moguće
državništvo definitivno udaljilo od pojmova sreće i vrline i privelo činjenici
da vladar, prije svega, mora raspolagati srčanošću, odlučnošću,
smjelošću i ne manje lukavošću. Zaplet se odvija oko psihološki autentičnih likova starog i priglupog muža koji po svaku cijenu hoće dijete od lijepe i krijeposne supruge; lukavog parazita koji izmisli plan kako će zaljubljeni mladić s tom mladom ženom ostvariti ljubav; pohlepnog i pokvarenog ispovjednika u liku najznačajnijeg junaka komedije fra Timotea koji zajedno sa ženinom majkom i služeći se svojim duhovnim autoritetom, na zadovoljstvo sviju, omogući uspjeh plana. Mandragola svoju umjetničku vrijednost temelji na istim misaonim dimenzijama koje su pronijele slavu pisca Vladara i drugih političkih i povijesnih spisa. |
NICCOLÒ MACHIAVELLI (1469 - 1527) - MANDRAGOLA (1518) With his famous play The Prince (Il Principe, 1513) Machiavelli has left an indelible mark on political philosophy of the following centuries, and it will certainly remain that way even ten years from now when we shall celebrate five hundred years since the play has been written. It is the play that has definitely showed us how statesmanship on one side and happiness and virtues on the other are the opposite categories The main philosophy of The Prince is that every ruler must, above all, have qualities such as courage, resoluteness, boldness and craftiness. .Five years later, in 1518 Machiavelli wrote his best play, the famous comedy Mandragola, which is, according to many opinions, considered the best comedy of 16th century. Mandragola
and
its main structure – intricate plot, five acts, conventional characters,
motif of deception taken from
Boccaccio’s works – remind us of a classic Renaissance comedy.
However, its story of the triumph of unscrupulous intelligence over
stupidity is superior to all other such comedies, giving us a sharpseeing
picture of immoral society imbued with a superior critical relation to
mean and worthless reality. |